INSPIRATION
Simple, asymmetrical and delicate.
Three adjectives that seem to describe something vulgar, imperfect, weak. But nevertheless, they boast the virtues of an unclassifiable beauty.
Art in general has the capacity to welcome this type of ambivalence and continue to keep a fundamental coherence or meaning, how is it possible?
Today we are going to discover it with this technique inspired by Japanese ceramics. An ancient art that has evolved through different stages, becoming more or less sophisticated, more or less useful, but always remaining true to its essence, a natural and human origin.
While the images speak for themselves, they do not need further explanation, we want to complement them with some words that honor and enhance their most interesting characteristics.
Simplicity
Far from being limited, it is shown, within its naivety, free of artifice or superfluous additions. Dispense with all complications.
In its simplicity there is inevitably a certain universality, a democratic component that allows it to be accessible and understandable to anyone.
Asymmetry
It is its inaccurate appearance from which precisely a certain rebellion against an established model or system arises.
Asymmetry is presented here as the inimitable, the elusive, that which can only be recognized as unique. This, in a way, makes it free from all convention, safe from being possessed or engulfed by those things considered superior or most socially valued.
Delicacy
Fragility is often confused with weakness, with that lack of vigor; however, it is this delicacy and the sincere and open exposition to the simple occurrence of events that characterizes precisely something for being valuable, brave, beautiful. That which deteriorates or ages with dignity, always keeping a certain imperishable brightness, a certain immortal hope.
These three adjectives together give these ceramics a presence that inevitably conquers a certain beauty to which we are not accustomed.
ARTWORK
The whole artwork consists of six plates and a brooch. All of them are made one hundred percent in polymer clay with Cernit.
The plates are visually inspired by the oldest Japanese ceramic technique, the Bizen technique. The most sober and simple perhaps, but in our opinion, also the purest and most honest.
Capable not only of enhancing what it hosts, but also of preserving its authentic presence that is naturally complemented by the object deposited. A perfect technique as decoration or minimalist ornament that undoubtedly captures with its presence the harmony of the environment.
TECHNICAL SPECIFICATIONS
Plates:
Diameter: From 13 to 21 cm.
Height: From 6 to 9 cm.
Brooch:
Length: 8 cm.
Width: 5 cm.
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CERÁMICA JAPONESA
INSPIRACIÓN
Simple, asimétrico y delicado.
Tres adjetivos que parecen describir algo vulgar, imperfecto, débil. Pero que sin embargo, ostentan las virtudes de una belleza inclasificable.
El arte en general tiene la capacidad de acoger en su seno este tipo de ambivalencias y continuar guardando una coherencia o sentido fundamentales, ¿Cómo es posible?
Hoy vamos a descubrirlo con esta técnica inspirada en la cerámica japonesa. Un arte milenario que ha evolucionado atravesando diferentes etapas, haciéndose más o menos sofisticado, más o menos útil, pero siempre permaneciendo fiel a su esencia, un origen natural y humano.
Si bien las imágenes hablan por sí solas, no necesitan de mayor explicación, queremos complementarlas con algunas palabras que hagan honor y realcen sus características más interesantes.
Simplicidad
Lejos de ser limitado se muestra, dentro de su ingenuidad, libre de artificio o de añadidos superfluos. Prescinde de toda complicación.
En su sencillez se desprende inevitablemente cierta universalidad, un componente democrático que le permite ser accesible y comprensible para cualquiera.
Asimetría
Es su apariencia inexacta de la cual precisamente surge cierta rebelión contra un modelo o sistema establecidos.
La asimetría se presenta aquí como lo inimitable, lo inaprensible, aquello que solo puede ser reconocido como único. Esto, de alguna manera, le convierte en algo libre de toda convención, a salvo de ser poseído o engullido por aquello considerado superior o más valorado socialmente.
Delicadeza
La fragilidad muchas veces es confundida con debilidad, con aquello falto de vigor; sin embargo, es esta delicadeza y la exposición sincera y abierta al simple devenir de los acontecimientos lo que caracteriza precisamente a algo por ser valioso, valiente, bello. Aquello que se deteriora o envejece con dignidad, guardando siempre cierto brillo imperecedero, cierta esperanza inmortal.
Estos tres adjetivos unidos dotan a la cerámica de una presencia que inevitablemente conquista cierta belleza a la que no estamos acostumbrados.
OBRA
El conjunto de la obra lo conforman seis platos y un broche. Todo ellos realizados cien por cien en arcilla polimérica de la marca Cernit.
Los platos se inspiran visualmente en la técnica de cerámica japonesa más antigua, la técnica Bizen. La más sobria y sencilla quizá, pero en nuestra opinión, también la más pura y honesta. Capaz no solo de realzar aquello que acoge, sino además, también preservar su presencia auténtica que se complementa de manera natural con el objeto depositado. Una técnica perfecta como decoración o adorno minimalista que sin duda captura con su presencia la armonía del entorno.
ESPECIFICACIONES TÉCNICAS
Platos:
Diámetro de 13 a 21 cm.
Altura de 6 a 9 cm.
Broche:
Largo 8cm.
Ancho 5cm.
https://www.facebook.com/fabiola.perezajates
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